Milyen volt egy átlagos matematika óra az iskolában

2018.10.22

Azt hiszem mindenki emlékszik még milyen volt 5-10 vagy akár 25 éve az iskola padban ülni. Viszont minden korosztály számára egyéni élmények jutnak eszébe a matematika órákról.

Diákjaim segítségével interjú kereteiben mutatjuk be a matek órák hangulatát.

Nézzük milyen lehetett 5 évvel ezelőtt egy átlagos matematika óra.

A: Milyen volt az iskola padban 5 évvel ezelőtt?

D: "Emlékszem, minden matek óra előtt kettesével kellett sorakoznunk a híres "5-ös" terem előtt. Amikor pedig megjelent az osztály főnök ( mert ő volt a matek tanárunk is ) mindenki hirtelen elcsendesült. De nem volt félsz érzés inkább humoros volt a hangulat. Mindig alkalommal úgy köszönt, hogy 10 az 5.-en Pascal. :-) "

A: Hogyan telt el egy matek óra?

D: Általában minden óra elején előkerült a híres "fekete doboz" amelyben kis négyzetlapok voltak. Számszerint 30 darab, mivel harmincan voltunk az osztályban. Mindenkinek volt egy sorszáma. Az enyém ha jól emlékszem a 15-ös volt, később változott a csoprtbontás és az osztály létszámának csökkenése miatt.

Tanár Úr mindig azt húzta ki akit akart, még mindig nem tudom, hogy csinálta. :-) Én viszonylag kevésszer feleltem, mert 5-ös tanuló voltam. A felelés után mindig haladtunk tovább a matek anyaggal.

A: Tankönyvet használtak az órákon?

D: Nem igazán. Tanár Úr fejből tanított, egyéni tanulási menetrend szerint.

Ebben az esetben talán pozitívként értékelhetjük, hogy a tanár fejből tud tanítani könyv nélkül és humort is visz be az órákba, viszont a tanmenet betartásának és a matematikai tananyag részletes megtanításának fontossága nem elhanyagolható, hiszen a matek érettségiben, felvételiben gyakran találkozhatunk olyan példákkal, melyek egyáltalán nem vagy csak néhányszor kerültek elő egy matematika órán.

Egy matemaitka óra 10 évvel ezelőtt:

A: Hogy emlékszel vissza a matematika óráidra?

N: Hát nem volt valami jó élmény. A matematika tanárnőnk szörnyű volt. Folyamatosan alázta a diákokat. Velem is megtörtént és nem volt jó élmény.

A: Hogyan történtek ezek az alázások?

N: Felelés közben ha rosszat mondtál vagy ha csak simán feltett a tanár egy kérdést az órán.

A: Az alázásokkal együtt, hogy sikerült haladni az órákon?

N: Hát sok mindent átvettünk, de nem igazán érdekelte, hogy értjük e az adott matematikai témakört vagy sem. Az osztály átlaga kb 3-as volt az ő tanítása szakasza alatt pedig voltak 5-ös matekosok is az osztályban, de annyira féltek tőle, hogy ez miatt gyakran elfelejtették a megtanult anyagokat is.

Nos láthatjuk, hogy az alázások nem hatékonyak, még akkor sem ha sikerül átvenni az egész matematika tananyagot, hiszen az osztály több mint 70%-a nem fogja érteni az adott matek témaköröket.

Egy matemaitka óra 25 évvel ezelőtt:

A: Hogyan emlékezik vissza a matematika órákra?

S: Elég rég volt már, de emlékszem, akkor még kaptunk körmöst is, ha nem jól viselkedtünk az órán. Én is kaptam párszor és elmondhatom, hogy nagyon fájt.

A: Milyen volt az órák ütemezése?

S: 1-1,5 hónap alatt vettün át egy témakört ezt egy témazáró követte az adott anyagrészből. Néha dolgozatot írtunk is. Általában mindenki értette az anyagot. A matek tanárunk nem volt a kedvencünk, de nem is utáltuk.

Tehát, kisebb fenyíték révén sikerült fegyelmet tartani az osztályban -bár nem a legkellemesebb módon- és a matek tanár tiszteletet kapott alázás nélkül a diákoktól, akik többnyire igyekeztek tanulni.

És egy matek óra manapság:

A: Milyen ma a matematika óra az iskolában?

B: Szörnyű. A tanár nem tanít semmit, csak bejön és valamit magyaráz a tábla előtt matekkal kacsolatban, majd vége az órának. Semmit sem szoktam érteni, ezért is járok matek magántanárhoz. ( Hozzád, mert Te mindent világosan és érthetően magyarázol el. )

A: Hogy haldtok a matek tananyaggal?

B: Össze-vissza tanulnuk mindent, nem is a matek könyv szerint haladunk. Sok rész ki is szokott maradni.

A: Milyen a matek tanár hozzáállása az órához?

B: Nem igazán érdekli, hogy tudunk e valamit vagy sem. Néha kiabálni is szokott és nem szépen beszélni.



Manapság elég szörnyű a matematika oktatás az iskolákban és ezt minden diákom a saját bőrén tapasztalja meg. Nálam nincs alázás, taposás, kizárólag a diák gondolatai a fontosak. Játékosan, könnyedén tanulnuk matekot, személyre szabottan.

Összegezve mind a négy esetet elemezve ezekből az interjúkból 25 éve jobb volt az oktatás. Persze a testi fenyíték nem mindig a legjobb, de olykor szükség lehet rá. A matematika tankönyvek nagyon megváltoztak mára, semmi logikus feladatot, definíciókat nem tartalmaznak. Nézzünk meg egy 25 éves matek könyvet és egy mait. Látható lesz a különbség. De ez más tantárgyakra is igaz.

Ma már csak az tudja rendesen a matekot, akit én korrepetálok matematikából vagy én készítem fel az érettségire, felvételire.